25.03.2014

KULAWA REWOLUCJA ŚMIECIOWA W NASZYM MIEŚCIE

Samorządy Osiedlowe Spółdzielni wraz z Administracjami Osiedli przedstawiły swoją ocenę funkcjonowania nowego systemu wywozu odpadów komunalnych na swoim terenie. Nie jest ona różowa, wskazuje na wiele mankamentów, dlatego postanowiliśmy ją przybliżyć czytelnikom.

Blisko dziewięciomiesięczny okres obowiązywania nowego systemu wskazuje jednoznacznie, że zwycięzca przetargu na obsługę naszego miasta „zaszalał” w swojej ofercie nie patrząc na przyszłe skutki tego szaleństwa.

Przypominamy, że zaproponował cenę blisko o połowę niższą niż najdroższy z konkurentów
i o 1/3 niższą od kolejnego. Przy tak „rażąco niskiej cenie” przejął miejski rynek śmieci.

W miasto poszła radosna wieść, podchwycona przez grupę miejskich radnych,
o możliwości obniżki uchwalonych wcześniej „za wysokich” stawek. I tak się stało.

Mamy więc dzisiaj dość niskie stawki wywozu odpadów naliczane od osoby – 8 zł. dla śmieci segregowanych i 13 zł. dla śmieci zmieszanych (przy średnich stawkach w kraju 10,20 zł i 15,30 zł – ustalonych wśród 351 ankietowanych spółdzielni mieszkaniowych
w kraju)

A ponieważ z tych pieniędzy, wpływających do gminy od osób które się ujawniły
w akcji zbiórki deklaracji, trzeba opłacić inne koszty systemu (administrację
i funkcjonowanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych , oddanego w nadzór miejskiej Spółce Komunalnej), to na działania podstawowe Operatora wywozu, pozostaje reszta środków zapisana w umowie.

Życie pokazało, a potwierdzają to mieszkańcy i ich przedstawicielstwo w Samorządzie Spółdzielczym, że Operator nie realizuje pełnego zestawu działań wynikających z przyjętych obowiązków. I tak:

1/ Za mało jest pojemników na odpady segregowane, co powoduje, że są one przepełnione na długo przed planowanym przez Operatora wywozem. Ostatnio dotyczy to szczególnie zachodniej części miasta. Operator mógłby poprawić sytuację zwiększając częstotliwość wywozu, ale tego nie robi ze względu na drastyczne ograniczenie kosztów.

Skutkuje to nieporządkiem i bałaganem z wysypujących się pojemników, który jest przenoszony na tereny osiedlowe. Dodatkowo mieszkańcy uskarżają się, że kolory pojemników na odpady segregowane są inne niż opisane w regulaminie gminy i w upublicznionych ulotkach, co wprowadza często w błąd osoby starsze, wyrzucające śmieci po zmroku.

2/ Pojemniki na śmieci zmieszane są często pozbawione klap, które je zakrywają. Sprzyja to rozwłóczeniu śmieci po osiedlu przez wrony i silne wiatry.

3/ Operator przyjął, że pojemniki na odpady zielone i organiczne będą podstawiane w okresie miesięcy: maj-listopad.

Natomiast tegoroczna zima pokazuje, że liście, drobne gałązki porywane przez wichury należy wywozić o wiele wcześniej, praktycznie w br. już od połowy stycznia. Ale nic nie jest w stanie przekonać Operatora o takiej potrzebie.

4/ Nie są uregulowane sposoby odbierania oraz terminy wywozu odpadów budowlanych. Mieszkańcowi Spółdzielni każe się przywozić je do PSZOK-a, z zaświadczeniem o opłacaniu stawki śmieciowej za dany miesiąc. A przecież płaci on Spółdzielni opłatę śmieciową
w kwocie miesięcznych opłat za lokal i nikt nie będzie mu wystawiał „bzdurnego zaświadczenia”, którego żąda opłacany z naszych śmieciowych wpłat urzędnik.

Przecież o wiele prościej by było, by zasygnalizowane przez mieszkańca odpady remontowo-budowlane były gromadzone na terenie Spółdzielni i zwożone na PSZOK, zbiorczym transportem przez Operatora.

5/ Nie są uregulowane sprawy związane z odpowiedzialnością i ponoszeniem kosztów za sprzątanie oraz ewentualny remont i modernizację osłon śmietnikowych. Nie rozwiązano problemu ewentualnych szkód poczynionych mieszkańcom. Np. w ostatnim tygodniu, podczas wichury, niezblokowany pojemnik przemieścił się po terenie uszkadzając prywatne auto jednego z mieszkańców, zaparkowane w pobliżu.

6/ Szwankuje komunikacja pomiędzy Administracjami Osiedlowymi a dyspozytorem ze strony gminy, co skutkuje zwłoką w sprawach wymagających pilnych działań interwencyjnych. Zjawisko to powtarza się najczęściej w przypadkach zgłaszania przez służby Spółdzielni występujących problemów.

 

-----------------

 

Dlatego uważamy, że niezbędne są pilne działania doskonalące system wywozu nieczystości i potrzeba zmian w unormowaniach gminy w tym zakresie, które winno się wprowadzać przy współudziale wszystkich uczestników tego systemu, w tym przedstawicielstwa mieszkańców naszej Spółdzielni, które jest płatnikiem z blisko połowy rynku śmieciowego w naszym mieście.

Zarząd ŻSM

 

Kontakt

 

Żyrardowska Spółdzielnia Mieszkaniowa

96-300 Żyrardów

ul. Środkowa 35

 

tel. +48 46 855 30 41

tel. +48 46 855 30 42

fax. / tel. +48 46 855 49 54

 

e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Dział Techniczny

e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Administracja os.

"Wschód - Teklin - Piękna"

tel. +48 46 855 46 92

tel./fax +48 46 855 75 92

 

Administracja os.

"Żeromskiego - Sikorskiego - Batorego - Centrum - Radziejowska - Słoneczna - Kościuszki"

tel. +48 46 855 30 53

tel./fax +48 46 855 43 70

 

Osiedlowy Dom Kultury

tel./fax +48 46 855 16 56

e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Klub "Koliber"

tel. +48 46 855 75 60

e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Klub Kultury Fizycznej

tel. +48 46 855 98 77

Rachunki Bankowe

Redakcja serwisu